tiistai 12. huhtikuuta 2016

10 SYYTÄ OLLA MINÄ

''Ihmisen minäkuva määritellään käsitykseksi omasta itsestä ja suhteesta ympäröivään maailmaan. Minäkuva kehittyy ja muuttuu koko elämän ajan ihmisen saadessa vuorovaikutuksessa palautetta toiminnastaan ja omasta persoonastaan muilta ihmisiltä. Saatu palaute vaikuttaa voimakkaasti ihmisen käsitykseen siitä, millainen hän itse on, mitä hän osaa ja mitä ei.''

Törmäsin aamulla postaukseen ''10 syytä olla minä''  ja halusin lähteä mukaan tälläiseen. 
Tää on mulle tosi hankala alue, sillä vaikka olen voittanut masennuksen & hoitokontaktikin on jo loppunut, on mulla silti aivan käsittämättömän huono itsetunto ja minäkuva. 


Minäkuvan rakentaminen lähtee liikkeelle jo aivan lapsuudesta. Koti puolessa mulla ei oo koskaan ollut mitään ongelmaa. Meitä on tuettu, kehuttu ja kannustettu. Kauan mua täällä seuranneet tietää että mulla on ollut rankka lapsuus, ja että olen ollut 4vuotta koulukiusattu. 1-4lk. Mä olen rakentanut koko minäkuvani kiusaajien mukaan. Minäkuvani on siis todella todella heikko, enkä oikeen osaa vieläkään kertoa täysin kuka mä olen. Millainen mä olen. Tai kehua itseäni, tai ottaa kehuja vastaan. Ne tuntuvat epämukavilta, teennäisiltä, ja olen valmiudessa kehun jälkeen ottamaan vastaan paskasen naurun ja lauseen : '' luulitko että olin tosissani, v*itun paska.'' 

Minulla on siis vielä todella paljon matkaa siihen että rakastaisin itseäni, hyväksyisin itseni, ja näkisin itsessäni jotain hyvää. Olen kyllä huomannut päiviä kun päässäni on hetkellisesti ajatus että ''mä oon ihan okei tyyppi, ja että mä selviän kyllä.'' Mun hoitsu ei nähnyt tarpeelliseksi lähteä korjaamaan tätä mun itsetuntoa/minäkuvaa, sillä hänen mielestään aika vaan parantaa haavat ja kun ollaa käyty näitä asioita läpi jotka on painanu mua alaspäin niin alkaa helpottaa päivä päivältä. Saas nähdä miten käy! 

Kuitenkin, nyt mä pysähdyn miettimään 10 syytä olla minä - vaikka hampaat irvessä. 
1. Olen älyttömän itsepäinen. - Teini aikoina en osannut vielä käyttää tätä ihan vahvuutena, tai fiksuihin asioihin. Kapinoin ja tein tyhmiä juttuja. Mutta nykyään osaan tähdätä tämän ominaisuuden hyviin asioihin. Tällä itsepäisyydellä mennään vaikka läpi punaisen kiven. Helposti ei luovuteta! 

2. Oon tosi hyväksyvä ihminen. - En keksi yhtäkään asiaan mistä ihmisiä tuomitsisin. On asioita joita itse en tekisi tai tekisin eritavalla, mutta mä en tuomitse. En jotenki osaa tuomita. Ja tähän pätee myös se että en oo rasisti. Musta jokainen ihminen on samanarvoinen, samoilla oikeuksilla. Yhtä ihana, ainutlaatuinen ja arvokas. 

3. Oon tosi rakastava tyyppi + hoitovietti. - Nää voisi leimata yhteen. Mulla on älyttömän suuri hoitovietti. En jätä tuntemattomia, en kavereita, en ystäviä, en edes ihmisiä jotka on tehnyt mulle pahaa niin yksin. Aina autetaa. Senkin uhalla että itse joudun pulaan. nimimerkillä jopa poliisiasemalta haettu. Onneksi isi ymmärsi asian, eikä ollut vihainen :-D hah. Ja kun mä rakastan, mä rakastan tosissani. Mä rakastan kyllä vähän kaikkea - maailmaa, sen tarjoamia mahdollisuuksia, muita ihmisiä tms. 

4. Mä en osaa hävetä!!
 - Hah! Mies häpee mua aina silmät päästä kun halkean _kova_ ääniseen nauruun julkisella paikalla ja jolle ei tule loppua, tai alan laulamaan kaupassa hyvän biisin tahtiin, tai alan tanssimaan keskellä katua ja kauppoja. hihi. Tää on tullut meidän ihanalta mummilta meidän sukuun, ja esim me ollaan siskon ja isin kanssa kaikki tälläisiä. 

5. Oon villisydän. - Tästä piirteestä mä pidän. Villisydämellä tarkoitan mun ylivilkkautta, energisyyttä, ja lapsenmielisyyttä josta en muuten koskaan aijo luopua. Oon aina kuullut että mua pidetään nuorempana ja että en vaikuta yhtään 20v, mutta mun mielestä tässä maailmassa ei voi olla liian tosikko, eihä täällä muuten kestä olla! Oon enempi vähän sellainen maailman lapsi. Villi ja maanläheinen. Yllytyshullu, ja peloton kokeilemaan eri asioita. 

6. Peppu! - En tiedä johtuuko tämä nyt siitä että kuulen mieheltä joka viikonloppu pepun olevan täydellinen mutta haha, on se silti alkanut miellyttämään itseänikin. Vaikkei vieläkään sellainen mitä tavoittelen -> treeniä siis lisää.

7. Mä oon terve. - Rakastan, rakastan ja rakastan! Mä olen terve! 14 vuoden taistellu masennusta on voitettu. Ja voin kertoa että ilman mun itsepäisyyttä en varmaan olisikaan tässä enään, vaikka tosin ne läheiset tässä on ihan se ykkös prioriteetti.

8. Oon empaattinen. - Oon vähän liianki. Esimerkkinä, mun liikan maikka kerto että sen isi kuoli ja se piti sitä kädestä viimiseen asti, ja mä purskahdin itkuun. HÄN EI EDES ITSE ITKENY TÄTÄ KERTOESSAAN!! :-Dd Osaan asettua toisen ihmisen asemaan todella hyvin.

9. Oon fiksu tunnemaailmassa. - Oon tosi tyhmä kaikessa tieteellisissä asioissa, perustiedossa tms. mutta ihmisen kohtaamiset, tunteet ja kaikki tälläinen päänsisäinen ajattelu on kyllä mun vahvuuksia. 

10. Osaan asettua lapsen tasolle. - & tämä tulee olemaan mun vahvuus unelmatyössäni. (joka siis on lastenhoitaja.)

Jo kutosen kohdalla alko jo hampaitten kiristely.. :-D

Ottakaa tekin haaste vastaan ja keskitykkää hetkeksi siihen mitä hyvää teissä on. Unohtakaa ne ''virheenne'' mitä todennäkösesti kukaan muu ei edes huomaa. Tärkein ihminen sun maailmassa, olet sinä itse. Pidä siitä huolta, ja rakasta sitä. Olet ihana upea ja ainutlaatuinen. 



'' Mä väsyn jumittamaan
fiiliksissä pahois.
En dissaa vaan kehun ja kiitän.
Kyl mä kelpaan jos tälleen mä riitän.
Oon kritisoinnu mua jo aivan tarpeeks,
teen sovinnon ja annan itelleni anteeks.
Onni alkaa siit mihin ankaruus loppuu.
Kaikki tarvii itserakkausjuttuu''



XOXO: Jane

4 kommenttia:

  1. Ihania juttuja ja hyvin toteutettu! :)

    VastaaPoista
  2. Vaikutat tän perusteella niin sellaselta ihmiseltä, jonka ystävä olis ihana olla! :)
    - S

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kommentti! Kiitos <3

      ps. tuu ihmeessä jutskaamaan mulle. esim facebookissa. Löydät mut sieltä Janette Nikki nimellä :-)

      Poista

Lukijat